fredag 29 maj 2009

Phoolan Devi






Phoolan Devi var Indiens segrarinna och drottning, "the goddess of flowers". Vid elva års ålder såldes hon av sin far för en cykel och en ko. När hon senare övergav sin make och det olyckliga äktenskapet, utstöttes hon ur samhällsgemenskapen. Efter att ha blivit bortrövad av ett gäng banditer tog hennes liv en helt ny riktning. Hon lärde sig använda vapen och tog succesivt rollen som gruppledare. Historien är uppseendeväckande. För att hon som kvinna med sin låga status lyckades få respekt att leda en hel grupp banditer. För att hon trots all skit lyckats resa sig upp och slå tillbaks mot systemet och återerövra sin värdighet. För att hon så radikalt i sitt sätt aldrig sluta kämpa för frihet fastän avgrunden, hatet och förnedringen varit så djup.

Mest omtalad är hon för de tjugotal män som hon avrättade, som hämnd för en grym gruppvåldtäkt hon tidigare blivit utsatt för. Runtom hela Indien blev hon ökänd som banditdrottning och många levde i skräck för hennes tilltag. Men hon vann också starka känslor hos befolkningen då hon visade vad en kvinna kunde vara, och göra. Nu är hon död sedan åtta år tillbaka, mördad av yngligar från thakurakasten, som en blodshämd för den massaker hon avtjänade fängelsestraff för. Hon fick även Nobels Fredspris och klassades i Indien som den kvinnliga varianten av "Robin Hood".

Det här är en av de starkaste filmer jag sett, en sann historia som väcker styrkan inombords och berör. Se den, den är underbar. Hemsk och sorglig, men underbar.

3 kommentarer:

  1. Det ska jag var? Och så var det ju den där filmen om iransk fotboll. SVT? Jag var hemma igår. Var du på releasen på Pet Sounds? När ska vi ha trädgårdskalaset? Jag ska träffa honom på måndag är det sagt. Jag bråkade med min storasyster igår och ringde Direktören och grinade. Han sa massa lugnande saker och jag skrev några sånger. Han vill ju att vi ska göra en skiva ihop, då vill jag att du sjunger också. Kanske vi kan ha picknick imorgon?

    SvaraRadera
  2. fast boken är såklart bättre... /Kristinas MOa.

    SvaraRadera